Zorgaanbod

Verpleging en verzorging

Je huis achterlaten en in een WZC komen wonen is een grote stap. Wij streven er naar om onze bewoners zo lang mogelijk zelfstandig te houden. Voor de dagelijkse verzorging kunnen onze personeelsleden beroep doen op aangepast materiaal om de mensen op zo'n comfortabel mogelijke manier te verzorgen. Er is op regelmatige basis overleg met de collega’s, verantwoordelijken en familie. Hierdoor kan de zorg zo optimaal mogelijk worden aangeboden volgens de nood van de bewoner.

Dienst onderhoud

Onze onderhoudsmedewerkers staan dagelijks in voor het onderhoud van uw kamer en de gemeenschappelijke ruimtes. Zij gaan steeds met de nodige privacy en respect om met uw bezittingen.

Wasserij

Indien uw persoonlijke was door onze wasserij wordt gedaan haalt de wasserijverantwoordelijke deze op. Na de wasbeurt zorgt ze er dan voor dat uw was netjes gestreken terug in de kast ligt.

Klusjesmannen

Een kapotte lamp, een waterlek, verwarming kapot? Voor herstellingen allerhande kan u bij onze klusjesmannen terecht. Ook het in elkaar knutselen van decoratie, de tuin onderhouden, onze dieren verzorgen en kamers schilderen doen ze steeds met de glimlach.

Keukenteam

Wij beogen een gevarieerde en verse voeding. Indien nodig is deze zoutarm, vetarm of zonder suiker. De maaltijden gaan door in onze restaurants per afdeling. Bij ziekte wordt uw maaltijd op de kamer gebracht. Het middagmaal wordt dagelijks aangeleverd door een traiteur. Ons keukenpersoneel zorgt zelf voor een lekker ontbijt en avondmaal.

Receptie

Onze receptionistes beantwoorden al uw vragen en telefoonoproepen, zowel intern als van buitenaf. Indien ze zelf geen antwoord hebben op uw vraag verwijzen ze u door naar de juiste persoon. Naast administratieve taken houden ze ook een oogje in het zeil. Want niet alle bewoners kunnen zonder begeleiding naar buiten zonder gevaar voor zichzelf of anderen.

Facturatie en secretariaat

Administratie, bestellingen plaatsen, deze website up-to-date houden... Een greep uit het takenpakket van onze secretaresse. Ook de bewonersfacturen worden door haar opgemaakt. Heeft u vragen aarzel dan zeker niet om contact met haar op te nemen.

Logopedie

Ons logopediste begeleidt mensen met slikproblemen. Mensen met communicatieproblemen kunnen ook bij haar terecht. Daarbij wordt rekening gehouden met de individuele noden en wensen van de persoon en de omgeving. Sommige mensen hebben moeite met het vinden van de juiste woorden of begrijpen moeilijker wat er gezegd wordt. Dit kan voorkomen na een hersenbloeding of trombose. In de logopedische therapie wordt geoefend om het taalbegrip verbeteren. Ook oefeningen om de woordvinding te vergemakkelijken komen aan bod. Daarbij worden de oefeningen afgestemd op het niveau van de persoon. We streven naar een zo optimaal mogelijke communicatie in het dagelijks leven.

Ergotherapie

Onze ergotherapeuten trachten bewoners te helpen die door ziekte, aandoening of ongeval moeite of beperkingen hebben bij het uitvoeren van verschillende alledaagse handelingen : ochtendtoilet, huishoudelijke activiteiten, boodschappen, uitstappen, hobby’s,… Om zelfstandig functioneren te bekomen, richt deze discipline zich op onderzoek, begeleiding, handelingen en advisering.

Kinesitherapie

Ons kinesisten staan in voor de behandeling van de RVT-bewoners. Voor deze bewoners is de kinesitherapie inbegrepen in de ligdagprijs. Om hiervoor in aanmerking te komen dient u wel te voldoen aan een aantal voorwaarden (meer info op aanvraag). De therapie gebeurt zowel op de kamer als in het kinesitherapielokaal. De huisarts bepaalt welke behandeling ze uitvoeren en hoe frequent. Alle andere bewoners mogen gebruik maken van onze faciliteiten (motomed-fiets, gewone fiets,...). Als zij kinesitherapie nodig hebben, dan spreken wij een kinesist van buitenaf aan (naar keuze), die dan tegen betaling instaat voor hun behandeling. U bent steeds welkom in het kiné-lokaal voor meer informatie.

Animatie

Onze dienst animatie streeft ernaar om via een uitgebreid, gevarieerd activiteitenaanbod een zo aangenaam mogelijke, huiselijke sfeer te creëren in de instelling waartoe zich zoveel mogelijk bewoners aangesproken voelen. Zowel 's zomers als 's winters zijn er aangepaste activiteiten (wandelclub, go-cart, film,...).

Dienst Pastoraal

Sinds 2009 zijn wij begonnen met een vernieuwde pastoraal. Als pastorale animator willen we met medegelovigen in gesprek komen over de betekenis van het christelijk geloof in het leven van alle dag. Zo willen wij onze bejaarden de kans geven om aan hun pastorale, spirituele noden te voldoen. Een luisterend oor en een warm hart en aandacht en medeleven voor mensen in hun dagelijkse leefsituatie.

Sociale Dienst

Onze medewerker van de sociale dienst ontvangt de kandidaat-bewoners en hun familie in ons WZC of gaat bij hen thuis (of in het ziekenhuis) op bezoek. Zo krijgt de oudere concrete inlichtingen over een eventuele opname. Ze verzorgt het onthaal en de opvang op de eerste dag van het verblijf en de begeleiding tijdens het verdere verblijf. Daarnaast kunnen bewoners en hun familie hier terecht voor meer uitleg over verschillende tegemoetkomingen.

Woonassistent

De woonassistent is het contactpunt van Residentie Serafien. Dagelijks kunnen bewoners bij hem terecht met vragen, suggesties en opmerkingen rond het leven in de GAW. Hij biedt ondersteuning waar nodig, dit kan heel ruim gezien worden, gaande van het regelen van gepaste zorg, tot hulp bieden bij papierwerk. Daarnaast zorgt de woonassistent ervoor dat bewoners contacten kunnen leggen met elkaar, waardoor een mooie vriendschap of burenhulp kan ontstaan.

CRA

Onze twee CRA's zorgen ervoor dat de medische zorgverlening in WZC Sint-Jozef gestructureerd en geoptimaliseerd wordt. Hun doel is het vooropstellen en beschermen van de belangen van onze bewoners.